Passa al contingut principal

Treball amb safates Montessori - Cicle Infantil

El mètode Montessori és una pedagogia educativa que respon a les necessitats psicològiques de cada nen. El ritme d'aprenentatge s'adapta al seu nivell de desenvolupament i interessos.

La pedagogia Montessori considera que en els primers anys de vida els infants aprenen i desenvolupen la seva intel·ligència mitjançant el moviment i d'experiències sensorials concretes. És necessari, per tant, oferir un ambient ric en estímuls adaptat a la seva etapa del desenvolupament que els permeti moure's per l'espai amb llibertat i en el que tinguin accés a diferents experiències sensorials.

Mitjançant la manipulació i l'experimentació sensorial, els nens/es obtenen informació del que els envolta. Aquestes experiències els permeten desenvolupar processos com són l'atenció, la memòria, l'elaboració de sensacions i percepcions que serien la base dels processos cognitius superiors com són la resolució de problemes, el pensament lògic, l'abstracció fruit d'un desenvolupament posterior...

Safates preparades per a treballar.


Els nens de Cicle Infantil aquest curs treballem amb les safates Montsessori, ja que és un recurs que contribueix al desenvolupament perceptiu i sensorial i que a més té moltes possibilitats d'aprenentatge.

L'Aryan treballa el color groc amb la feina organitzada en una safata.


* Què són les safates Montessori?

Són un recipient preferentment de fusta amb un agafador per poder agafar-la bé, que conté elements que conviden a l'experimentació sensorial, la manipulació i l'observació.

Es poden treballar aspectes com:
• Motricitat fina.
• Coordinació òculo-manual.
• Motricitat grossa, moviment d'omplir i buidar i trasllat d'objectes.
• Atenció i concentració.
• Conceptes com ple/buit, calent/fred...
• Accions com posar/treure, classificar/traspassar...
• Afavoreix el sentit de la creativitat, el sentit artístic i desenvolupament de l'observació.
• Es treballen conceptes matemàtics, de llenguatge...
• Estimula els sentits del nen i el seu interès pel món que l'envolta
• Poden descobrir les característiques de diferents objectes, així com els nexes que els relacionen.

El Marc treballa la discriminació i classificació de colors en 2 i 3 categories.


* Per què s'utilitzen? Quina és la seva funció?

Les safates representen: 

• Ordre: perquè es mostra el material col·locat de manera ordenada, de tal forma que és fàcil tornar-lo a col·locar tot com estava.
• Seqüenciació: es col·loca el material de manera que hi ha una progressió començant de dreta a esquerra i de dalt a baix.
• Límits: la safata delimita l'espai de treball, evitant així envair l'espai de l'altre.
• Concentració: el fet que estigui tot ordenat i disposat segons anem a utilitzar-lo facilita que el nen no es distregui i estigui present i atent en la seva activitat.
• Facilitat: aïllem l'activitat, cada safata conté un exercici, d'aquesta manera evitem totes les dificultats que hi poden haver, evitant així qualsevol mena de frustració.
 Independència: la safata facilita el moment de l'elecció d'un material, el nen tria i agafa la safata i va a treballar a la seva taula.
 Transport: La safata facilita portar objectes amb seguretat.

L'Adrià apila peces de Lego per colors.



Ens agrada molt treballar amb aquest material, esperem que us sembli interessant.


Grup de Cicle Infantil

Comentaris