Durant aquest curs el grup de Secundària hem treballat de manera interdisciplinar "Els països d’origen" com a centre d'interès.
En un món cada vegada més globalitzat, la diversitat cultural en els grups escolars enriqueix l’experiència d’aprenentatge i fomenta la comprensió mútua. Quan un grup de sis alumnes amb diferents nacionalitats treballa conjuntament, cadascun aporta un conjunt únic de tradicions, valors i perspectives que reflecteixen els seus països d’origen. Aquest treball conjunt permet als alumnes aprendre els uns dels altres, valorar les diferències i descobrir similituds que enforteixen el seu sentit de comunitat. A més a més, conèixer les històries i costums de cada país ajuda a ampliar la seva visió del món, promovent el respecte i l’empatia.
El paper dels països d’origen en aquest context no només és important per a la identitat personal de cada alumne, sinó que també enriqueix l’entorn escolar, creant un espai on la diversitat es celebra i es converteix en una oportunitat de creixement per a tothom. Fomentar el reconeixement i l’avaluació d’aquestes arrels culturals és fonamental per formar ciutadans més oberts, tolerants i conscients de la riquesa que aporta la multiculturalitat.
Al llarg del curs, els alumnes de Secundària hem treballat els països d’origen de manera transversal des de les diferents matèries a l'aula; visualitzant imatges, pictogrames, vídeos, cançons, fotografies i, fins i tot, de manera vivencial convidant a les famílies a l’aula per compartir un esmorzar plegats.
Per poder dur a terme aquest projecte s’ha basat en els aprenentatges previst de l’alumnat i, a partir d’aquí, s’han desenvolupat les activitats per tal d’ampliar els continguts. Hem elaborat tot un seguit de dinàmiques amb adaptació curricular que permeten atendre les diverses necessitats i nivells que es presenten a l’aula.
De cada país hem treballat els diferents blocs següents:
- 1. Power point: Hem utilitzat el suport audiovisual per treballar els conceptes més teòrics. S'ha presentat el tema i s'ha treballat de manera més teòrica cada país i les seves característiques principals: continent, capital, mars i oceans que el delimiten, població, km2, moneda, menjar típic, vestimenta i música tradicional.
- 2. Fitxes: Per adquirir millor els conceptes explicats i treballats hem fet diverses fitxes de treball, adaptades a les necessitats de tot els alumnes.
- 3. Joc: Per abordar el treball de comunicació en el grup, s’han plantejat activitats pensades des del joc, com una eina fonamental per a l’aprenentatge i el desenvolupament. A través d’activitats lúdiques com el bingo dels països, memory o el Lince. Els alumnes participen activament mentre adquireixen habilitats de comunicació verbal i no verbal.
El joc és una eina molt valuosa en l'aprenentatge, ja que facilita la seva participació, motivació i desenvolupament d’habilitats diverses. Mitjançant el joc, els estudiants poden explorar, experimentar i aprendre de manera natural i divertida, adaptant-se a les seves necessitats i ritmes individuals. Permet crear un entorn segur i estimulant on els alumnes poden practicar habilitats socials, cognitives i motrius, fomentant la seva autonomia i confiança. A més, ajuda a potenciar la creativitat, la resolució de problemes i la comunicació, tot integrant-se en activitats que són significatives per a ells.
- 4. Mural: Hem creat un projecte en forma de mural per treballar dins l’aula, el qual ens ha servit de suport a l’hora d’adquirir els aprenentatges. A partir de les explicacions dels conceptes treballats a l’aula i després d’aprofundir amb el tema del Cicle de l’Aigua, hem realitzat un mural col·lectiu.
5. De manera vivencial: Es va aprofitar la festa de Carnestoltes per treballar, preparar i mostrar la vestimenta típica de cada país.
Per tal de treballar en comunitat amb les famílies, se'ls va proposar a cadascuna d'elles compartir un esmorzar o berenar tots junts a l'escola, amb menjar tradicional de cada país que cada família va portar cuinat de casa, i ens ho va explicar i compartir a tots a l'aula.
Esperem que gaudiu tant com nosaltres durant el curs treballant.
Gràcies famílies!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada