Passa al contingut principal

TREBALLEM EL GRAFISME A CICLE SUPERIOR

El grafisme és un conjunt de tots els processos que fan possible l’obtenció d’una obra, des de la composició dels elements gràfics fins a la seva reproducció final.

Es pretén treballar els conceptes bàsics, les rectes, les corbes, els punts, entre d’altres, per arribar a l’objectiu final d’escriure el nom o repassar-lo.


Quan es tracta d’introduir l’escriptura, el grafisme resulta molt útil com a mètode de preescriptura, ja que es basa en l’entrenament motor manual o gràfic fent servir la repetició de cadascuna de les grafies, tants cops com sigui necessari, fins a aconseguir la còpia exacta d’un model que s’ha d’imitar per assolir l’aprenentatge de l’escriptura, en el nostre cas, del nom propi de l’alumne, així com de paraules generals/concretes.

 

La maduració grafomotora passa per diferents etapes evolutives en què l’infant va adquirint les habilitats manuals necessàries per arribar a dominar el traç de l’escriptura.

Aquestes habilitats van lligades al seu desenvolupament psicomotor, és per això que cal parlar d’elements com el suport i la posició, que ajuden a aconseguir el grafisme.

Segons el suport que s’utilitzi i la posició en què l’alumne es col·loqui, es durà a terme un grafisme o un altre. Perquè l’alumne pugui arribar a escriure, ha d’haver-hi una coordinació de moviments que s’han de treballar des del punt de vista motor. Una bona coordinació, una bona postura del cos i una bona prensió manual adequades facilitaran el grafisme.

De cara a un bon aprenentatge grafomotor és important que es treballi el ritme, el desenvolupament d’una bona orientació espaial: dreta-esquerra, dalt-baix, etc.

Els alumnes del Cicle Superior, durant aquest primer trimestre, estan treballant, amb exercicis pràctics de grafisme i traços amb sèries i repeticions, per tal de millorar el seu traç en les lletres del seu nom i de les paraules generals del dia a dia.

Per fer-ho, han dut a terme diferents activitats, algunes amb pissarra, altres amb fitxes, altres amb material més lúdic com són els gomets, entre d’altres.

A part de treballar per millorar aquesta grafia, també han treballat l’atenció a l’aula, la postura del cos i de les mans a l’hora d’escriure, la concentració mentre treballen... Fins ara han estat treballant el seu nom, i paraules concretes de les diverses festivitats celebrades a l’escola, així com del pas del temps, com ara, paraules relacionades amb la Mercè, la Castanyada... ara mateix, estan treballant la festa de Santa Cecília, celebrada fa pocs dies a l’escola.

Mireu que bé ho fan i que concentrats!


Grup Cicle Superior

Comentaris