Ja fa temps que a l'escola, els grups de més petits, treballem amb taules sensorials per desenvolupar, i reforçar aprenentatges.
Les taules sensorials tenen un gran potencial educatiu i faciliten de
manera experimental ja sigui amb les mans, la visió o l'olfacte el contacte amb
els diferents materials mentre experimenten i manipulen. L'alumnat pot aprendre
a desenvolupar el pensament lògic-matemàtic, relacionar entorns, desenvolupar
el llenguatge i la comunicació… sempre de manera molt dinàmica.
La nostra taula sensorial té dos compartiments per posar safates fondes (grans o
petites) on es posa el diferent material a treballar. Des del grup de Cicle Infantil, es va elaborar en el seu moment uns suports de cartró (com una tapa), per plantejar activitats a l'alumnat, però vèiem que amb l'ús es deterioraven ràpidament (el cartró es deforma, s'estova, si hi enganxes quelcom es fa malbé, no es pot netejar...)
És per aquest motiu i per la voluntat d'adaptar i crear nous suports, que ens vam plantejar dissenyar i poder fabricar un conjunt de suports com a plantilles d'activitats per treballar amb la taula sensorial.
Uns cursos enrere, ja havíem fet una col·laboració, que en el seu moment va ser un "repte" entre tres entitats, l'escola Moragas, l'Ateneu i el Taller Estímia, i com a resultat vam crear plegats uns segells adaptats per alumnat de la TVA. Us deixem l'enllaç per si voleu donar-hi una ullada:
La Xarxa d'Ateneus de Fabricació Digital és una iniciativa que està impulsant l'Ajuntament de Barcelona dins el marc estratègic de les "Smart cities". Són espais de creació i formació vinculats a les tecnologies i, en especial, a la fabricació digital en 3D on les persones, entitats, organitzacions, universitats i empreses es poden implicar en un laboratori de creació digital, un taller equipat amb programari i màquines de fabricació que permeten a tota la comunitat convertir les seves idees i conceptes en productes físics útils per a la societat.
Així doncs la Lola i la Marta van crear el projecte, es van reunir amb les tècniques de l'Ateneu i les van convidar a venir a l'escola per tal de veure els materials i l'ús a que estaven destinats i finalment els van proposar crear un "kit bàsic" per les dues mides de safates que tenim.
Per tal d’adaptar-ho a les nostres necessitats també vàrem donar consignes a l’Ateneu de la mida de la capsa on ha d’anar el suport, de la mida, del nombre de forats, de la forma (rodona o quadrada)... Pel que fa al material vam especificar la necessitat que fossin llisos, resistents a les caigudes o cops i fàcils de netejar. a més, unes plantilles serien opaques i altres transparents, per tal de tenir diferent informació sensorial a l'hora de fer-les servir.
Després de presentar projecte definitiu, ens van proposar dues sessions conjuntes per tal d'iniciar el procés i fabricar els suports. La Lola va participar del procés d'elaboració i, amb totes les premisses esmentades anteriorment i amb l'ajuda d'un programa informàtic es van elaborar diferents dissenys. Una impressora digital va ser l'encarregada de donar forma a les figures dissenyades a l'ordinador. Així vam acabar creant quatre suports de mida gran i sis de mida petita, amb diferents estructures per tal de posar en pràctica diversos treballs a l'aula.
Ja fa uns dies que les hem posat a prova amb l'alumnat i n'estem molt satisfetes! Gràcies a aquesta col·laboració disposem d'un material pensat i dissenyat per poder-ne fer ús a l'aula.
Aquestes són algunes de les tasques que ja han començat a fer els nens de Cicle Infantil:
Esperem poder treballar més cop junts i dissenyar projectes plegats.
Grup del Cicle Infantil
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada