Passa al contingut principal

DESCOBRIM LA PSICOMOTRICITAT A CICLE INFANTIL

Avui us volem compartir l’activitat de psicomotricitat que fem amb els alumnes de cicle infantil de l’escola. Començarem per conèixer primer  què és la psicomotricitat.

La  psicomotricitat és l’activitat motriu de la persona contemplada des del punt de vista psicològic. El seu terme és la unió de psicologia (psico)  i motricitat (motriu), que fa referència a les activitats psíquiques i de moviment. Durant els exercicis psicomotriu, l’infant activa les seves emocions, la seva personalitat, es coneix a ell mateix, i també pren consciència del seu cos, dels seus moviments i aprèn a controlar l’equilibri, manipular objectes, etc.

Els primers anys de la infantesa són primordials pel desenvolupament motor, afectiu i cognitiu dels infants i, per això, la psicomotricitat és molt present a l’etapa d’educació infantil.

La psicomotricitat ajuda als nens i nenes a  desenvolupar els seus moviments corporals connectant amb les pròpies emocions i enriquint la relació amb l’entorn i amb els altres, lliurament  i de forma divertida.

Els objectius principals de  treball que plantegem a l’etapa d’infantil són:

1.       Millorar el desenvolupament físic.

2.       Potenciar l’autonomia.

3.       Enriquir el desenvolupament cognitiu.

4.       Estimular la imaginació i creativitat.

5.       Progressar en l’ aprenentatge.

6.       Enfortir l’autoestima i confiança en ell mateix.

7.       Regular les emocions.

8.       Potenciar el desenvolupament social.

A l’escola, l’espai on realitzem la sessió de psicomotricitat és el gimnàs. Dinamitzem les sessions combinant activitats més dirigides amb d’altres més lliures. El que més diverteix als alumnes més petits és jugar i  interactuar amb els materials i diferents figures com  els matalassos, les  rampes, les escales, els xurros i els blocs d’escuma, així com d’altres elements com  els cons, els cèrcols, el llit elàstic, els coixins, les pilotes gegants,   i també elements lúdics com el tobogan, les xanques o el túnel de joc. Materials de diferents mides i colors amb els quals poden reptar, saltar, pujar, o baixar de forma fàcil i segura.

A les sessions tenim petits rituals que ens ajuden a preparar-nos física i emocionalment per treballar.

- El ritual de preparació: moments on es fomenten hàbits com l’espera, l’escolta, l’atenció... I a més ens preparem per l’acció a través de l’anticipació. Arribem al gimnàs, ens treiem l’abric, ens seiem i ens treiem les sabates. És un moment en que despertem el desig dels infants que s’esperen asseguts per passar a l’acció.






- El  joc dirigit: Activitat on l’alumne s’expressa a través d’un circuit amb diferents propostes motrius seguint  petites i senzilles consignes, posant en pràctica diverses habilitats motrius amb el suport de l’adult que l’acompanya i ajuda en tot allò que cal a cada infant.



- El joc lliure: Activitat on l’expressió motriu és lliure i espontània. A través del joc lliure l’infant aprèn a relacionar-se  amb l’espai i el material que més li ve de gust, a través del joc individual o amb l’altre,  aprenent a expressar-se i compartir amb respecte i de forma cooperativa. Salts, curses, escalades, reptes i  joc simbòlic.



- El ritual de recollida: L’iniciem amb una cançó d’en Jaume Barril, “A recollir joguines” i ens avisa que la sessió s’ha acabat i ens convida  tornar a la calma per recollir entre tots els materials que hem utilitzat durant la sessió. És un moment on es fomenten els hàbits d’escolta, atenció i ordre mitjançant un treball en equip on tots col.laborem en endreçar cada peça al seu lloc. Un cop tot endreçat seiem als bancs i ens posem les sabates i els abrics  per tornar a l’aula.




Aquest és un petit resum de tot el que passa a la sessió de psicomotricitat amb els més petits de l’escola on ho passen d’allò més bé i de ben segur els fa cada dia una mica més forts i més grans.  

Esperem que us hagi agradat veure’ns en acció!

Com va dir la pedagoga Maria Montessori: "El moviment ajuda al desenvolupament psíquic i aquest desenvolupament s'expressa alhora com un moviment i una acció. Gràcies a la psicomotricitat, els nens són els protagonistes del seu aprenentatge i es mouen lliurament desenvolupant capacitats cognitives, motrius i també afectives. Juguen, aprenen i, el més important, també es coneixen a ells mateixos."


CICLE INFANTIL

Comentaris