Avui us volem compartir l’activitat de psicomotricitat que fem amb els alumnes de cicle infantil de l’escola. Començarem per conèixer primer què és la psicomotricitat.
La psicomotricitat és l’activitat motriu de la persona
contemplada des del punt de vista psicològic. El seu terme és la
unió de psicologia (psico) i motricitat (motriu), que fa referència
a les activitats psíquiques i de moviment. Durant els exercicis psicomotriu, l’infant
activa les seves emocions, la seva personalitat, es coneix a ell mateix, i
també pren consciència del seu cos, dels seus moviments i aprèn a controlar
l’equilibri, manipular objectes, etc.
Els primers anys de la infantesa són
primordials pel desenvolupament motor, afectiu i cognitiu dels infants i, per
això, la psicomotricitat és molt present a l’etapa d’educació infantil.
La psicomotricitat
ajuda als nens i nenes a desenvolupar
els seus moviments corporals connectant amb les pròpies emocions i enriquint la
relació amb l’entorn i amb els altres, lliurament i de forma divertida.
Els objectius
principals de treball que plantegem a
l’etapa d’infantil són:
1.
Millorar el desenvolupament físic.
2.
Potenciar l’autonomia.
3.
Enriquir el desenvolupament cognitiu.
4.
Estimular la imaginació i creativitat.
5.
Progressar en l’ aprenentatge.
6.
Enfortir l’autoestima i confiança en ell mateix.
7.
Regular les emocions.
8.
Potenciar el desenvolupament social.
A l’escola, l’espai on realitzem la sessió de psicomotricitat és el gimnàs. Dinamitzem les sessions combinant activitats més dirigides amb d’altres més lliures. El que més diverteix als alumnes més petits és jugar i interactuar amb els materials i diferents figures com els matalassos, les rampes, les escales, els xurros i els blocs d’escuma, així com d’altres elements com els cons, els cèrcols, el llit elàstic, els coixins, les pilotes gegants, i també elements lúdics com el tobogan, les xanques o el túnel de joc. Materials de diferents mides i colors amb els quals poden reptar, saltar, pujar, o baixar de forma fàcil i segura.
A les sessions tenim petits rituals que ens ajuden a preparar-nos física i emocionalment per treballar.
- El ritual de preparació: moments on es fomenten hàbits com l’espera, l’escolta, l’atenció... I a més ens preparem per l’acció a través de l’anticipació. Arribem al gimnàs, ens treiem l’abric, ens seiem i ens treiem les sabates. És un moment en que despertem el desig dels infants que s’esperen asseguts per passar a l’acció.
Aquest és un petit
resum de tot el que passa a la sessió de psicomotricitat amb els més petits de
l’escola on ho passen d’allò més bé i de ben segur els fa cada dia una mica més
forts i més grans.
Esperem que us hagi
agradat veure’ns en acció!
Com va dir la pedagoga Maria Montessori: "El moviment ajuda al desenvolupament psíquic i aquest desenvolupament s'expressa alhora com un moviment i una acció. Gràcies a la psicomotricitat, els nens són els protagonistes del seu aprenentatge i es mouen lliurament desenvolupant capacitats cognitives, motrius i també afectives. Juguen, aprenen i, el més important, també es coneixen a ells mateixos."
CICLE INFANTIL
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada