Passa al contingut principal

Treball de Comunicació al Cicle Superior

A l'escola, les sessions de Comunicació grupal a Cicle Superior estan concebudes des d'una perspectiva logopèdica, amb l'objectiu d'afavorir la competència comunicativa dels alumnes mitjançant estratègies adaptades i personalitzades. La comunicació és un procés dinàmic i complex que implica interacció, expressió i comprensió, aspectes fonamentals que treballem a través de propostes lúdiques i significatives.


El joc esdevé una eina fonamental dins de les sessions, proporcionant un context idoni per facilitar la interacció i la comprensió del llenguatge, permetent als alumnes explorar diferents formes d'expressió i adaptant-se a les seves necessitats específiques. Dissenyem activitats específiques a partir de dinàmiques lúdiques adaptades, garantint un aprenentatge funcional i transferible a la vida diària.

Durant les sessions, es fomenta la comunicació multimodal, entenent que cada alumne té un perfil comunicatiu únic. Així, es combinen diferents formes d'expressió, com el llenguatge oral, la gestualitat, suports visuals, plafons de comunicació amb pictogrames físics i els sistemes augmentatius i alternatius de comunicació (SAAC), com l'ús de tauletes digitals amb aplicacions específiques de comunicació. Aquesta combinació d'eines permet potenciar la participació i garantir que cada alumne pugui comunicar-se de la manera més efectiva possible en entorns naturals i quotidians.

Els objectius que ens hem proposat per aquest curs son:

    Ampliar el vocabulari relacionat amb el tema d'aula: Les botigues (productes, professions i espais).

    Desenvolupar habilitats pragmàtiques com la presa de torns, la iniciació de converses i l'ús adequat de funcions comunicatives.

    Fomentar l'ús autònom del SAAC, assegurant la seva implementació en diferents contextos.

Promoure la participació en interaccions grupals, treballant la confiança i la competència comunicativa.

    Afavorir la generalització de les habilitats comunicatives en contextos quotidians, contribuint a la inclusió i la funcionalitat del llenguatge.

Les sessions no només tenen com a objectiu ampliar el vocabulari i estructurar missatges, sinó que també treballem aspectes pragmàtics essencials, com la presa de torns, la comprensió de normes socials i la iniciació i manteniment de converses en contextos quotidians. El treball en grup afavoreix la cooperació i el respecte entre iguals, creant situacions on els alumnes puguin aprendre els uns dels altres i millorar la seva competència comunicativa de manera natural.


Aquesta metodologia busca treballar per assolir un aprenentatge significatiu, on els nous coneixements s'incorporen de manera més eficient quan es relacionen amb les experiències prèvies dels alumnes. Així, treballem situacions comunicatives reals, com per exemple la simulació de compres a botigues, on poden practicar el vocabulari específic, estructurar frases i interaccionar de manera autònoma i funcional.


L'èxit d'aquest enfocament es reflecteix en la millora de la intenció comunicativa, la participació activa i la generalització d'habilitats en altres entorns com la família o l'entorn social proper. Els alumnes guanyen seguretat i confiança, desenvolupant-se no només com a comunicadors més competents, sinó també com a individus més autònoms i socialment actius.

De manera transversal, continuem treballant i explorant noves estratègies i recursos per garantir que cada alumne trobi la seva pròpia veu i participi activament en el seu entorn de manera significativa i funcional, convertint la comunicació en una eina per a la seva inclusió i desenvolupament integral.

 

Grup Cicle Superior

 

Comentaris