El joc esdevé una eina
fonamental dins de les sessions, proporcionant un context idoni per facilitar
la interacció i la comprensió del llenguatge, permetent als alumnes explorar
diferents formes d'expressió i adaptant-se a les seves necessitats específiques.
Dissenyem activitats específiques a partir de dinàmiques lúdiques adaptades,
garantint un aprenentatge funcional i transferible a la vida diària.
Durant les sessions, es fomenta la comunicació multimodal, entenent que cada alumne té un perfil comunicatiu únic. Així, es combinen diferents formes d'expressió, com el llenguatge oral, la gestualitat, suports visuals, plafons de comunicació amb pictogrames físics i els sistemes augmentatius i alternatius de comunicació (SAAC), com l'ús de tauletes digitals amb aplicacions específiques de comunicació. Aquesta combinació d'eines permet potenciar la participació i garantir que cada alumne pugui comunicar-se de la manera més efectiva possible en entorns naturals i quotidians.
Els objectius que ens
hem proposat per aquest curs son:
●
Ampliar el vocabulari relacionat
amb el tema d'aula: Les botigues (productes, professions i espais).
●
Desenvolupar habilitats
pragmàtiques com la presa de torns, la iniciació de converses i l'ús adequat de
funcions comunicatives.
●
Fomentar l'ús autònom del SAAC,
assegurant la seva implementació en diferents contextos.
●Promoure la participació en
interaccions grupals, treballant la confiança i la competència comunicativa.
●
Afavorir la generalització de les
habilitats comunicatives en contextos quotidians, contribuint a la inclusió i
la funcionalitat del llenguatge.
Les
sessions no només tenen com a objectiu ampliar el vocabulari i estructurar
missatges, sinó que també treballem aspectes pragmàtics essencials, com la
presa de torns, la comprensió de normes socials i la iniciació i manteniment de
converses en contextos quotidians. El treball en grup afavoreix la cooperació i
el respecte entre iguals, creant situacions on els alumnes puguin aprendre els
uns dels altres i millorar la seva competència comunicativa de manera natural.
Aquesta metodologia busca treballar per assolir un aprenentatge significatiu, on els nous
coneixements s'incorporen de manera més eficient quan es relacionen amb les
experiències prèvies dels alumnes. Així, treballem situacions comunicatives
reals, com per exemple la simulació de compres a botigues, on poden practicar
el vocabulari específic, estructurar frases i interaccionar de manera autònoma
i funcional.
L'èxit d'aquest
enfocament es reflecteix en la millora de la intenció comunicativa, la
participació activa i la generalització d'habilitats en altres entorns com la
família o l'entorn social proper. Els alumnes guanyen seguretat i confiança,
desenvolupant-se no només com a comunicadors més competents, sinó també com a
individus més autònoms i socialment actius.
De manera transversal,
continuem treballant i explorant noves estratègies i recursos per garantir que
cada alumne trobi la seva pròpia veu i participi activament en el seu entorn de
manera significativa i funcional, convertint la comunicació en una eina per a
la seva inclusió i desenvolupament integral.
Grup Cicle Superior
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada