Un punt en comú de totes les escoles és que el que anomenem grup-aula en realitat és un conjunt de persones amb unes característiques úniques: una història, uns interessos, unes capacitats i una manera d'aprendre pròpia i individual. Això a l'escola d'educació especial s'intensifica, perquè tot i tenir grups reduïts, el diagnòstic i el moment maduratiu de cada alumne marcarà significativament diferències en els processos i capacitats d'aprenentatge.
Això vol dir, a grans trets, que proporcionem a l'aula diferents propostes de presentació de la informació, adaptant els continguts de les àrees i la seva complexitat, intentem afavorir que cada alumne pugui expressar-se a través del sistema que li és més adequat i intentem partir en algunes tasques dels interessos reals de cada alumne per afavorir la motivació, un element clau en els aprenentatges de cadascú, marcant-nos uns objectius concrets amb cadascun d'ells i elles.
Una altra estratègia també molt important
a l'aula, en aquest cas de Secundària, és la creació de petits sub-grups o agrupacions flexibles per
treballar a diferents nivells i/o amb diferents tasques en un mateix espai,
segons les habilitats de cada noi i noia. Així, per exemple, a la classe de
matemàtiques alguns alumnes poden estar treballant les sumes senzilles, i
mentre que a un alumne li demanem que en faixi 5 contant de cap, a un altre li
demanarem que en faixi 10 desglossant les xifres en palets, i un tercer subgrup
estarà a un nivell diferent, contant objectes
d'un grup.
En aquesta entrada al blog us volem
ensenyar com a l'aula de Secundària, formada aquest curs per 5 alumnes, treballem
en diferents moments i activitats adaptant les tasques i els continguts a les
capacitats i necessitats de cada alumne:
- En la realització de càrrecs a l'aula, com registrar el temps o passar la llista d'assistència:
registre diari del temps, amb diferents formes de presentació i graus de dificultat |
dos registres diferents d'assistència que cada matí l'encarregat de la setmana ha de omplir, depenent del grau de competència lectora dels alumnes. |
- En activitats de caire més instrumental en el que treballem continguts de matemàtiques o llengua atenent als diferents nivells de competència dels alumnes:
treball amb material manipulatiu, la Valentina treballa la relació entre xifra i quantitat, mentre el Marc classifica objectes segons el color. |
treball de competències matemàtiques amb fitxes entorn el tema de la castanyada, de diferent nivell de dificultat. |
a l'activitat de llengua, treballant conceptes d'un tema comú, la tardor, amb diferent material per treballar continguts ajustats a cada alumne. |
La tasca del mestre és doncs planificar les tasques, els continguts, els materials, els suports... perquè cada alumne desenvolupi al màxim les seves capacitats i pugui adaptar-se satisfactòriament al seu entorn de convivència.
Així docs, els objectius individualitzats conviuen en una mateixa aula, en una mateixa activitat i en una mateixa tasca.
Grup de Secundària
molt bona feia!!!!
ResponEliminaMolt treballadora aquesta Secundària! ;-)
Eliminafeina😅
ResponElimina