Passa al contingut principal

EL CONTE A L'AULA DE CICLE INICIAL

La literatura infantil juga un paper molt important en el procés d’ensenyament i aprenentatge a les primeres etapes educatives. Els contes infantils són un recurs didàctic important per treballar els continguts i els objectius propis d’aquestes etapes.

A l’etapa de cicle infantil, a través dels contes, els infants posen en joc i desenvolupen tots els sentits a través de l’observació, l’exploració, i l’experimentació.
En etapes posteriors els infants, a través dels contes, posen també en joc la imaginació i la creativitat, despertant en ells la curiositat envers l’aprenentatge.
Els contes a l’aula són una eina metodològica que permet treballar de manera globalitzada les diferents àrees de cada etapa amb els continguts propis com són matemàtics, lingüístic, ciències naturals o socials i artístic.

Enguany, al grup de Cicle Inicial, hem presentat el conte de “La Zebra Camil·la” per treballar al llarg de tot el curs com a centre d’interès, en les dues versions de català i castellà.
 
 
Autora: Marisa Núñez
Il·lustracions: Óscar Villán
Editorial: Kalandraka
 
Un bon dia, quan la zebra Camil·la surt de casa, el vent s’endú les ratlles del seu vestit. Una aranya, una serp, l'arc de Sant Martí i una cigala, entre altres animals del bosc, ajudaran la Camil·la a oblidar la seva pena. Les il·lustracions d'Óscar Villán són senzilles i expressives, i alhora estan plenes de picades a l'ullet al petit lector, per tal que busqui més enllà de l'aparent simplicitat. En ell es reflecteixen valors com la solidaritat i la companyonia que ens ajudaran a afavorir la relació entre l'alumnat.

Amb el conte com a eix principal del curs hem dut a terme la següent programació:
 
A) Objectius:
  • Despertar l’interès a compartir interpretacions, sensacions i emocions provocades pel conte.
  • Adquirir el gust pels contes.
  • Transmetre valors.
  • Mantenir l’atenció durant la lectura i interpretació d’un conte.
 
B) Continguts:
    Conceptuals:
  • Conte literari.
  • Valors: Solidaritat i companyonia.
  • Els sentiments com l’alegria, la tristor...
  • Els colors i les textures.
  • Animals i elements de la natura: zebra, serp, cargol, aranya, cigala, oca i arc de Sant Martí.
  • Paraules i nombres.

    Procedimentals:
  • Relació d’imatges  amb pictogrames.
  • Relació d’imatges amb paraules escrites.
  • Treball del llenguatge gràfic, escrit.
  • La iniciació a operacions matemàtiques.
  • Vivència de valors.
  • Valoració dels  animals i elements de la natura.

   Actitudinals:
  • Interès per la natura.
  • Actitud participativa sobre els valors.
  • Respecte i cura dels animals.
  • La relació satisfactòria amb els altres interioritzant progressivament pautes de comportament social i ajustant la seva conducta a aquestes.

C) Activitats:
Per començar, al primer trimestre hem conegut el personatge principal del conte, què li passa, i quins són els seus amics. Hem fet diverses activitats de forma setmanal que ens han permès anar descobrint les aventures de la zebra Camil·la i els seus amics.
  • A les sessions del centre d’interès hem començat ha treballar a través de la projecció del conte utilitzant diferents formats com el conte de paper, làmines representatives del conte, dibuixos animats, audiocontes, animació amb els personatges de feltre, cançons del conte, etc.  Hem anat descobrint els principals personatges i quines són les  característiques.

  • A l’activitat d’expressió plàstica hem començat a realitzar entre tots un mural per la classe on els nens han participat  principalment pintant  les ratlles de la Zebra Camil·la segons els colors de la trama del conte.

  • A les sessions del treball curricular relacionat amb el llenguatge gràfic, escrit i matemàtic hem començat manipulant material divers confeccionat pels professionals, per tal de reconèixer les imatges i dibuixos corresponents als  elements i personatges del conte, el vocabulari relacionat, la grafia d’alguns nombres i  comptar alguns elements del conte.

  • També hem fet un treball sensorial del personatge principal a través d’unes zebres de feltre que ens ha confeccionat una família del grup per a cada alumne. Són molt boniques i les estem gaudint molt. Estem molt agraïts per la col·laboració de la família que ha cosit els personatges!
  • Hem dedicat diverses sessions a completar els continguts treballats a través d’aplicacions interactives amb les tauletes.
  • A les sessions de logopèdia també treballen conceptes del conte, buscant abordar les necessitats de cada alumne en el seu desenvolupament comunicatiu. A través d'imatges, dibuixos o amb la construcció de paraules relacionades amb la història es reforcen conceptes d'aprenentatge, es fomenta la comprensió i s'estimula l'expressió d'una forma lúdica. 

Continuarem durant aquest segon trimestre gaudint de les aventures de la Zebra Camil·la i aprenent moltes coses. 
Esperem que us hagi agradat tant com a nosaltres. Fins aviat!


Grup Cicle Inicial

Comentaris