Aquest curs a l’aula de Cicle Infantil estem treballant el centre d’interès de Els Colors.
Aquest
és un treball de gran valor doncs, el
procés d’aprenentatge dels colors des dels inicis de l’etapa d’educació
infantil, és la base del desenvolupament i de la resta d’aprenentatges en els
primers anys de vida. El color, és un instrument d’expressió i comunicació més
enllà del llenguatge verbal. Aprendre a reconèixer i distingir colors és la
porta a l’exploració del món.
Que els més petits triïn uns colors o altres, per exemple és expressió de la seva creativitat a través de la qual estan desenvolupant la seva personalitat. A més, aprendre els colors en els jocs i activitat els hi dóna recursos per ser capaços de classificar, desenvolupar el seu pensament lògic i posar els fonaments de la seva capacitat per la resolució de problemes.
A través de diverses propostes i experiències perceptives i sensorials, els nens i nenes de la classe han anat descobrint els colors.
Els objectius de treball que ens hem plantejat són:
- Observar i identificar els elements de l’entorn: materials, objectes, animals, plantes, paisatges.
- Observar i identificar qualitats
d’elements de l’entorn.
- Observar i reconèixer semblances i
diferències en organismes, objectes i material: color, grandària, mida,
sensacions.
- Observar, reconèixer i experimentar amb
els colors primaris i secundaris.
- Experimentar accions que provoquen canvis
en objectes i materials.
- Comparar, ordenar i classificar objectes i materials, establint relacions qualitatives i quantitatives.
- Construir la noció de quantitat i inici de la seva representació.
- Identificar alguns canvis en la vida quotidiana i els costums en el pas del temps i en situacions properes.
- Identificar canvis que es produeixen en l’entorn i en el temps, establint relacions causa-efecte.
- Sentir curiositat, interès, i gaudi davant les creacions visuals, audiovisuals, plàstiques, usant estratègies pera escolar, mirar i sentir.
- Experimentar amb tècniques plàstiques i audiovisuals bàsiques: pintura, dibuix, collage, estampació, llum, etc.
Les activitats plantejades inclouen objectius i continguts de treball de diferents àrees com: llenguatge i comunicació, descoberta de l’entorn, descoberta d’un mateix i dels altres, educació artística visual i plàstica, matemàtica, el treball de les noves tecnologies i educació dels valors.
Hem anat descobrint i experimentant amb els colors a partir de diverses activitats:
Els Contes: A partir de la observació d’alguns contes relacionats amb els colors hem introduït diversos conceptes lògics i artístics utilitzant diferents tècniques i materials. Per exemple, el conte Els Colors d’Hervé Tullet que és un llibre ple de màgia que ha convidat a jugar i experimentar amb els colors primaris fent produccions plàstiques amb els dit i les mans. També, el conte de Colors de Joana Santamans que és un conte on l’autora mostra deu colors i tres elements de la natura per a cada colors. El resultat és un llibre preciós que és com una petita galeria d’art per als alumnes més petits i que els ha acostat a la natura tot potenciant la seva capacitat d’observació.
Activitat d’expressió visual i plàstica: A
través de la pintura i diferents materials plàstics com són el corró, el
pinzell i també amb les mans, hem experimentat
amb els colors bàsics com són el blau, el
groc i el vermell, i amb alguns colors
secundaris com són el verd, el marró, el taronja i el violeta. També hem
observat el pas del temps a través dels seus colors i hem descobert que els
colors de la tardor són el groc, el taronja, el marró.
Activitats amb la
taula sensorial: A través de la observació
i manipulació hem experimentat amb
materials de diferents mides, formes, textures i colors com peces de
construcció, boles de pompó, figuretes de plàstic, pals de gelat,... per
introduir conceptes de raonament lògic i matemàtic i classificació, fent ús de
les mans i de diferents elements de suport com culleres i pinces per treballar la motricitat fina.
Activitats amb
metodologia Teacch: Han participat
d’activitats individuals a través de diversos materials amb suport visual
d’imatges i pictogrames relacionats amb el centre d’interès. Hem treballat l’observació,
la classificació, i la associació, així com la familiarització amb vocabulari bàsic
relacionat amb els objectes i els seus colors.
Activitat de desenvolupament digital i tecnològic: Hem
treballat la iniciació en el maneig i
destresa dels dispositius digitals a través d’algunes d’activitats relacionades amb els colors, com
són les aplicacions de classificació,
causa efecte, les cançons i diverses propostes audiovisuals.
Aula multisensorial: A
l’aula multisensorial hem experimentat amb la llum i els colors mitjançant material
de diverses formes, textures i colors juntament amb la taula de llum. També hem
experimentat amb el material que engloba l’espai Luminea on els alumnes han
pogut experimentar amb el tub de bombolles, la fibra òptica i la tablet amb les
app de Luminea. Aquest racó els ha
permès controlar l’activitat des de l’app de manera remota, provocant un treball
de causa-efecte. Han treballar controlant els colors tant de la fibra òptica
com del tub, segons la temàtica escollida.
Aquestes i altres
propostes ens han permès iniciar el treball de Els Colors al llarg del primer trimestre.
Les hem gaudit molt i ens han permès treballar conceptes bàsics que de ben segur permetran als alumnes
a seguir amb nous aprenentatges.
Equip de Cicle Infantil
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada