Aquest curs el grup de Secundària treballa "la ciutat: Barcelona" com a centre d'interès. Aquest tema és una oportunitat excel·lent per connectar els aprenentatges amb la vida quotidiana de l’alumnat: La ciutat és un entorn proper, funcional i ple d’estímuls que permet abordar continguts curriculars, habilitats socials i autonomia personal d’una manera significativa i motivadora.
La ciutat forma part del dia a dia de l’alumnat: carrers, botigues, transports, serveis, espais d’oci… Així doncs, a partir d’aquest context real podem: afavorir aprenentatges funcionals i transferibles, treballar la inclusió i la participació social, desenvolupar l’autonomia personal i social i potenciar la motivació gràcies a situacions reals i properes.
Dins d’aquesta temàtica estem treballant diferents aspectes:
- Coneixement de l’entorn (tipus d’edificis i espais, serveis de la ciutat i per a què serveixen i normes bàsiques de convivència i civisme).
- Educació viària (senyals de trànsit, comportaments segurs com a vianants i ús del transport públic).
- Comunicació i llenguatge (vocabulari funcional relacionat amb la ciutat, situacions comunicatives reals, lectura de rètols, pictogrames i mapes senzills).
- Habilitats socials (Interacció amb altres persones, respecte de torns i normes i resolució de petits conflictes quotidians).
Per treballar el nostre centre d’interès s’han utilitzat diferents recursos didàctics adaptats a les necessitats i ritmes de l’alumnat: A través de materials visuals, manipulatius, digitals i experiencials, s’ha afavorit un aprenentatge funcional i significatiu. L’ús d’aquests recursos permet facilitar la comprensió, potenciar la comunicació i fomentar l’autonomia personal.
A
continuació especifiquem algunes de les activitats que hem realitzat a
l’escola:
- Fem projeccions audiovisuals sobre diferents aspectes i conceptes de la ciutat de Barcelona amb l’objectiu d’introduir el centre d’interès i activar els coneixements previs de l’alumnat.
A través d’imatges, vídeos i petites explicacions, es presenten els principals espais, elements urbanístics, transports, comerços i serveis de la ciutat, afavorint l’observació, la conversa i la participació activa. Així doncs, és un recurs molt útil per a conèixer les experiències prèvies de l’alumnat i començar a construir nous aprenentatges de manera significativa i progressiva.
- També anem consolidant els continguts mitjançant la realització de diferents fitxes, sempre adaptades al nivell de l’alumnat, amb l’objectiu de treballar el vocabulari i els conceptes relacionats amb la ciutat. Les activitats inclouen lectura d’imatges, associació de paraules, comprensió oral i escrita i producció de frases senzilles, reforçant l’ús de la llengua en contextos significatius i propers.
- Hem fet activitats més vivencials i immersives, com per exemple mitjançant l’ús de Google Maps, una eina digital amb la qual l’alumnat explora la ciutat de manera interactiva. Es treballa la localització d’espais coneguts, els recorreguts habituals, els elements urbanístics i els diferents mitjans de transport, desenvolupant la competència digital i la comprensió de l’organització de la ciutat d’una forma lúdica i motivadora.
- El grup de Secundària hem elaborat un mural col·lectiu que representa un carrer de Barcelona, amb l’objectiu d’observar els elements urbanístics, espais i botigues que podem apreciar cada dia, independentment del barri on ens trobem. A través de dibuixos i imatges l’alumnat ha plasmat els continguts treballats durant el projecte, fomentant així el treball cooperatiu, la creativitat i la consolidació dels aprenentatges.
- Durant el segon i el tercer trimestre, continuarem treballant el nostre centre d’interès i, al mateix temps, realitzarem sortides per Barcelona amb l’objectiu d’observar i identificar de manera directa els elements treballats a l’aula. Durant aquestes sortides, l’alumnat podrà reconèixer transports, senyals de trànsit, comerços i serveis, i participar en situacions comunicatives reals, fomentant així l’autonomia, l’orientació espacial i el respecte per les normes de convivència.
Així
doncs, podem veure com el treball de la ciutat facilita l’adquisició de
continguts curriculars, però també contribueix de manera directa a preparar
l’alumnat per a una vida més autònoma, participativa i inclusiva. Quan
l’aprenentatge té sentit i connecta amb la realitat, l’alumnat s’hi implica més
i els progressos són molt més significatius.
Continuarem
descobrint i aprenent sobre la nostra ciutat!
Equip de Secundària




Comentaris
Publica un comentari a l'entrada