El mètode Montessori és una pedagogia educativa que respon a les necessitats psicològiques de cada nen. El ritme d'aprenentatge s'adapta al seu nivell de desenvolupament i interessos.
La pedagogia Montessori considera que en els primers anys de vida els infants aprenen i desenvolupen la seva intel·ligència mitjançant el moviment i d'experiències sensorials concretes. És necessari, per tant, oferir un ambient ric en estímuls adaptat a la seva etapa del desenvolupament que els permeti moure's per l'espai amb llibertat i en el que tinguin accés a diferents experiències sensorials.
Mitjançant la manipulació i l'experimentació sensorial, els nens/es obtenen informació del que els envolta. Aquestes experiències els permeten desenvolupar processos com són l'atenció, la memòria, l'elaboració de sensacions i percepcions que serien la base dels processos cognitius superiors com són la resolució de problemes, el pensament lògic, l'abstracció fruit d'un desenvolupament posterior...
Safates preparades per a treballar.
Els nens de Cicle Infantil aquest curs treballem amb les safates Montsessori, ja que és un recurs que contribueix al desenvolupament perceptiu i sensorial i que a més té moltes possibilitats d'aprenentatge.
L'Aryan treballa el color groc amb la feina organitzada en una safata.
* Què són les safates Montessori?
Són un recipient preferentment de fusta amb un agafador per poder agafar-la bé, que conté elements que conviden a l'experimentació sensorial, la manipulació i l'observació.
Es poden treballar aspectes com:
• Motricitat fina.
• Coordinació òculo-manual.
• Motricitat grossa, moviment d'omplir i buidar i trasllat d'objectes.
• Atenció i concentració.
• Conceptes com ple/buit, calent/fred...
• Motricitat fina.
• Coordinació òculo-manual.
• Motricitat grossa, moviment d'omplir i buidar i trasllat d'objectes.
• Atenció i concentració.
• Conceptes com ple/buit, calent/fred...
• Accions com posar/treure, classificar/traspassar...
• Afavoreix el sentit de la creativitat, el sentit artístic i desenvolupament de l'observació.
• Es treballen conceptes matemàtics, de llenguatge...
• Estimula els sentits del nen i el seu interès pel món que l'envolta
• Poden descobrir les característiques de diferents objectes, així com els nexes que els relacionen.
• Es treballen conceptes matemàtics, de llenguatge...
• Estimula els sentits del nen i el seu interès pel món que l'envolta
• Poden descobrir les característiques de diferents objectes, així com els nexes que els relacionen.
El Marc treballa la discriminació i classificació de colors en 2 i 3 categories.
* Per què s'utilitzen? Quina és la seva funció?
Les safates representen:
• Ordre: perquè es mostra el material col·locat de manera ordenada, de tal forma que és fàcil tornar-lo a col·locar tot com estava.
• Seqüenciació: es col·loca el material de manera que hi ha una progressió començant de dreta a esquerra i de dalt a baix.
• Límits: la safata delimita l'espai de treball, evitant així envair l'espai de l'altre.
• Concentració: el fet que estigui tot ordenat i disposat segons anem a utilitzar-lo facilita que el nen no es distregui i estigui present i atent en la seva activitat.
• Facilitat: aïllem l'activitat, cada safata conté un exercici, d'aquesta manera evitem totes les dificultats que hi poden haver, evitant així qualsevol mena de frustració.
• Independència: la safata facilita el moment de l'elecció d'un material, el nen tria i agafa la safata i va a treballar a la seva taula.
• Transport: La safata facilita portar objectes amb seguretat.
L'Adrià apila peces de Lego per colors.
Ens agrada molt treballar amb aquest material, esperem que us sembli interessant.
Grup de Cicle Infantil
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada