Passa al contingut principal

EL COS HUMÀ - CICLE INFANTIL

 El grup de Cicle Infantil aquest curs hem treballat "Les parts del cos humà". Hem treballat de manera transversal en les diferents àrees de treball com l'àrea digital, l'expressió plàstica, la comunicació i el llenguatge, la psicomotricitat o els jocs dirigits durant l'activitat de pati. Els fonaments teòrics en el que hem basat el nostre treball estan extrets del llibre d'orientacions per a l'avaluació d'educació infantil 2n cicle de la Generalitat de Catalunya departament d'Educació.

Molts dels processos d’aprenentatge a la vida de l’infant es fan a través del cos i el moviment, l’activitat motora permet a l’infant descobrir, explorar i entendre el món que l’envolta i a ell mateix, per aconseguir un desenvolupament global, harmònic i integral de la seva persona.


COS, COORDINACIÓ I MOVIMENT

És a través de l'activitat motriu que l'infant interacciona amb el món. A la base de l'expressió i la comunicació de l'infant hi ha el cos, un cos que necessita moure's, construir-destruir, pujar-baixar, orientar-se-desorientar-se, jugar-parar, cansar-se i descansar… El moviment és una de les formes d'adaptació al món i té un paper molt important en l'organització de la personalitat així com en el desenvolupament afectiu, cognitiu i social.

La coordinació motriu està vinculada al moviment i a la manipulació d'objectes, als desplaçaments i a la interacció que hi establim a través del cos, aspectes que tenen una relació directa amb el sistema nerviós.

A l'activitat de Psicomotricitat, al gimnàs de l'escola, mentre realitzem el circuit amb el material  treballem els desplaçaments, construir-destruir, pujar-baixar, per tal de coordinar els moviments del cos.

TO MUSCULAR, POSTURA I EQUILIBRI

El moviment voluntari s'obté per la contracció i relaxació dels músculs implicats en cada acció. El to muscular té una direcció directa amb la postura, els desplaçaments, la previsió i l'equilibri.

“L'equilibri és la capacitat de mantenir el cos en la postura que desitgem sense caure i està vinculat a la seguretat i la confiança d'un mateix.” (Sugranyes i Angel, 2007)

El moment de pati i les sortides a parc són fantàstiques per treballar els desplaçaments, les alçades i l’equilibri mentre ens ho passem d'allò més bé.

ESQUEMA CORPORAL

La percepció corporal és una construcció progressiva en la qual l'infant va afegint nous elements del seu propi cos, va adquirint una progressiva consciència de les parts del cos a partir de diferents sensacions (tàctils, visuals, olfactives, auditives i gustatives) rebudes mitjançant la relació amb ell mateix, amb els altres i amb l'entorn.

A la classe, dins la feina de Comunicació i Llenguatge, hem treballat les diferents parts del cos amb uns dossiers elaborats pels professionals. Al principi de curs vàrem fer fotos del cos i la cara de cada nen per tal de poder treballar les parts a partir de les pròpies fotos. Les diferents fitxes es treballen amb pictogrames d'ARASAAC de les parts del cos i de la cara o amb puzles de les diferents parts del cos.

A l'activitat d'Expressió visual i plàstica vàrem treballar també les parts del cos a partir d'un dibuix d'una figura humana pintada per cada nen. També en aquesta activitat les famílies varen col·laborar pintant una figura humana amb les pautes dels mestres, per a posteriorment venir a l'escola a presentar-nos a tota la classe el seu dibuix. Totes les sessions amb les famílies van ser molt enriquidores tant per als professionals com per als pares, així també com per als nens. Des d'aquí un gran agraïment a totes les famílies per la bona predisposició a col·laborar amb l'escola en el nostre projecte de comunitat d'aprenentatge que ja fa anys l'escola va engegar.

LATERALITAT

"La lateralitat és el domini funcional d'un costat del cos sobre l'altre, i es manifesta en la preferència de servir-nos selectivament d'un membre determinat (mà, peu, ull, o orella), per realitzar activitats concretes" (Conde i Viciana,1977).

Durant l'activitat Treball de Competència digital treballem habilitats motrius de coordinació i més específicament moviments que impliquen motricitat fina com lliscar, prémer, fer la pinça, arrossegar...  per treballar els continguts de les diferents apps. L'alumnat treballa de manera selectiva amb el seu "membre dominant", sigui esquerrà o dretà.

Totes les feines de lateralitat estan orientades a treballar per tenir una bona consciència corporal.


PRENSIÓ I MOTRICITAT FINA

L'infant, a través de la manipulació constant de materials i objectes en contexts reals d'aprenentatge, de joc i integrats en tasques amb sentit, adquireix un entrenament que afavoreix el desenvolupament de les habilitats de motricitat fina.

A la classe hem treballat la precisió i el control de la força i la pressió que es fa amb les mans i els dits per fer traços rectes, realitzant un treball sistemàtic i continu amb fitxes de pregrafisme elaborades pels professionals del centre. 


Tots els alumnes hem après moltes coses sobre el cos humà durant aquest curs. Hem gaudit de moltes activitats i estem desitjant continuar aprenent.

Cicle Infantil

Comentaris