Passa al contingut principal

EL RECONEIXEMENT DEL NOM A CICLE INICIAL

El nom propi presenta un fort significat afectiu vinculat a la pròpia identitat, pertany a la persona i l’acompanyarà tota la vida El nom propi escrit permet ser un mateix i ajuda a establir un primer vincle positiu amb el procés de lectoescriptura.

A mesura que avança el procés d’aprenentatge, amb la identificació de les lletres del propi nom i las dels noms dels companys, comencen a tenir informació per la composició de noves paraules.

A l’aula de Cicle Inicial presentem diferents situacions didàctiques que es repeteixen cada dia, en el mateix context i que puguin tenir una aplicació significativa pels infants. Per tal de que es puguin familiaritzar amb la paraula que representa el seu nom, retolem amb el nom propi de cada alumne les seves pertinences i els materials que utilitzaran diàriament en les seves rutines. Veureu que, inicialment, troben la seva fotografia amb el nom propi a cada pertinença. D’aquesta manera, es reconeixen en la imatge i poden fer l’associació amb la grafia del seu nom, amb menys dificultat. Progressivament, quan és possible, anem reduint el suport de la imatge i pren més importància la paraula que representa el seu nom. Els següents exemples són de:

1. El nom al penjador de les seves pertinences que porten de casa. 

2. Llibreta de comunicació casa-escola.


3. Taula de cada alumne. 

4. Comunicador.

5. Penjador a la tovallola del Lavabo.


A partit d’aquí iniciem el treball amb el mètode de lectura global mitjançant l’associació paraula-imatge, on les paraules són tractades com a imatges globals. El nen/a mira les paraules i els  dona significat en la vida real.

Creem propostes d’aprenentatge individuals, i sistemàtiques amb l’objectiu de que els infants es puguin familiaritzar amb la pròpia imatge relacionant-la amb la paraula del seu nom. Inicialment donem més importància a la imatge, tot i que mantenim la paraula.

Les següents propostes requereixen que els alumnes puguin discriminar dues imatges (la pròpia i la d’un company), relacionant-les amb la paraula del seu nom i la del nom del company. Iniciarem aquesta proposta discriminant entre els noms de dos companys.


Quan sigui possible afegirem el treball de discriminació en lectura global d’un altre company, havent de diferenciar entre tres noms:

Posteriorment, quan el moment evolutiu de l’alumne ho permet, iniciem el mètode analític en el que es treballa el nom i sons de les vocals i de les consonants, per així avançar en el treball del reconeixement del nom propi a partir la discriminació  de les lletres que el composen, a mesura que sigui possible. Mantenint l’ordre de la construcció de la paraula d’esquerra a dreta.




Comentaris