Passa al contingut principal

LA METODOLOGIA TEACCH - CICLE MITJÀ

La metodologia TEACCH (tractament i educació de nens amb Autisme i problemes de Comunicació relacionats) és un mètode d'ensenyament  dissenyat als anys 70 pel Dr. Eric Schopler amb la intenció de millorar el desenvolupament social, comunicatiu i la conducta dels infants dins de l'Espectre Autista.

És un mètode molt present en les diverses intervencions educatives que promou l'ensenyament de manera estructurada al nostre alumnat i té per objectiu anar progressant en el desenvolupament d'habilitats que portin a l'alumne a un major grau d'autonomia adaptant la seva pràctica a l'edat, maduresa i necessitats de cadascú.

Tot seguit us volem fer una petita mostra de com integrem aquest mètode dins de l'aula al  treball diari que fem al grup de Cicle Mitjà, format per alumnes de 6 a 8 anys, amb  propostes d'activitats amb el “sistema de safates i calaixos TEACCH” que els presentem segons el moment evolutiu, maduratiu, interessos i necessitats de cada alumne.

Ens centrarem en exposar el sistema de treball des d'una tasca més senzilla en la que acompanyem a l'alumne de forma continuada  fins a una de més complexa que el porti a un cert nivell d'autonomia en la seva execució.

Naturalment no tots els alumnes tenen les mateixes capacitats ni els mateixos interessos per la qual cosa és molt important fer una avaluació prèvia de forma individualitzada i ajustar així el nivell d'autonomia en el que treballarem.

Amb aquesta metodologia estructurada adaptem:

-      El temps: proposant tasques curtes.

-      - L'espai: organitzant l'aula i creant espais estructurats  (“racó TEACCH”).

-      - El sistema de treball: adaptant el material, organitzat per nivells i àrees de treball.



Proposta d'estructura de l'aula amb safates i calaixos TEACCH.


Comencem per la forma més simple:
1. Safata o capsa de feina.

Distribució del material a la taula.

Aquesta tasca té un caràcter perceptiu i manipulatiu i es planteja sobretot per iniciar en la metodologia. 
Des d'un principi s'estructura la tasca de manera que ha de treballar d'esquerra a dreta, incidint així en el treball de la lateralitat i la percepció espaial.

És un material amb moltes possibilitats d'adaptació als interessos i necessitats individuals de l'alumnat.

Amb aquesta tasca l'infant comença a comprendre quan comença una tasca i quan acaba, quan la safata inicial queda buida de material i la segona safata és plena.


La Leire, l'Ahmad i l'Ibai treballant amb material perceptiu i manipulatiu estructurat en safates.


2. Calaixos: El següent nivell d'autonomia que comencem a treballar és l'organització del treball i material en calaixos.
En aquest sistema col·loquem a la taula de treball un calaix a l'esquerra i un altre a la dreta.


Distribució del material a la taula.

Al calaix de l'esquerra col·loquem el material o les fitxes que l'alumne ha de realitzar de forma ordenada.

Quan l’alumne acaba la fitxa o el treball manipulatiu que està realitzant ho col·loca al calaix de la dreta.

Aquest sistema és molt visual i queda molt clara la finalització del temps de treball, ja que quan el calaix de l’esquerra es buidi hem acabat.

Comencem a treballar aquest sistema mitjançant un treball de suport directe a l'alumne, modelant-lo en el desplaçament del material d'un calaix a l'altre fins aconseguir que sigui capaç de realitzar la tasca de forma independent amb tasques que sap realitzar.

En Nathan i en Liam treballant els noms dels companys de classe.

3. Calaixera o arxivador.

I per últim  treballem en un nivell de més autonomia pels alumnes que tenen les capacitats i possibilitats d'una motricitat i mobilitat autònoma o semi autònoma, utilitzant materials distribuïts en diferents calaixos d'una calaixera.

Distribució de l'espai dels calaixos TEACCH.

Volem acabar destacant els principis bàsics que tenim habitualment en compte en el disseny de materials TEACCH:

-          - Prescindir d´estímuls innecessaris (ornaments als materials, parets, etc.) i presentar un entorn de treball visualment "net".

-          - Tenir molt present que sigui un aprenentatge amb garantia d'èxit en el resultat (reduir al màxim la possibilitat d'errades).

-          - Dissenyar auto instruccions clares amb paraules o pictogrames. Visualment, han de tenir molt clar què han de fer i com, amb la menor intervenció de l'adult possible.

-         -  Facilitar l'ús autònom dels materials.

-          - Els materials han de ser fàcilment manipulables, per exemple amb  suport de velcro, que facilita la constància en el resultat del treball.

 

Guia numèrica pel seguiment de les tasques.


L'Ainhoa treballa l'autonomia amb la calaixera TEACCH.

Aquest és el nivell que estan treballant al Cicle Mitjà, a partir d'aquí hi ha moltes possibilitats d'anar incrementant els aprenentatges, seguir ampliant el temps d'atenció en la feina i augmentar els nivell d'autonomia en les tasques.

Esperem que us hagi agradat aquest descripció del treball amb metodologia TEACCH.

Grup del Cicle Mitjà


Comentaris