La metodologia TEACCH (tractament i educació de nens amb Autisme i problemes de Comunicació relacionats) és un mètode d'ensenyament dissenyat als anys 70 pel Dr. Eric Schopler amb la intenció de millorar el desenvolupament social, comunicatiu i la conducta dels infants dins de l'Espectre Autista.
És un mètode molt present en les diverses intervencions educatives que promou l'ensenyament de manera estructurada al nostre alumnat i té per objectiu anar progressant en el desenvolupament d'habilitats que portin a l'alumne a un major grau d'autonomia adaptant la seva pràctica a l'edat, maduresa i necessitats de cadascú.
Tot seguit us volem fer
una petita mostra de com integrem aquest
mètode dins de l'aula al treball diari
que fem al grup de Cicle Mitjà, format per alumnes de 6 a 8 anys, amb propostes d'activitats amb el “sistema de safates i calaixos TEACCH” que
els presentem segons el moment evolutiu, maduratiu, interessos i necessitats de
cada alumne.
Ens centrarem en exposar
el sistema de treball des d'una tasca més senzilla en la que acompanyem a
l'alumne de forma continuada fins a una
de més complexa que el porti a un cert nivell d'autonomia en la seva execució.
Naturalment no tots
els alumnes tenen les mateixes capacitats ni els mateixos interessos per la
qual cosa és molt important fer una avaluació prèvia de forma individualitzada
i ajustar així el nivell d'autonomia en el que treballarem.
Amb aquesta metodologia estructurada adaptem:
- - El temps: proposant tasques curtes.
- - L'espai: organitzant l'aula
i creant espais estructurats (“racó
TEACCH”).
- - El sistema de treball:
adaptant el material, organitzat per nivells i àrees de treball.
Proposta d'estructura de l'aula amb safates i calaixos TEACCH.
1. Safata o capsa de feina.
Amb aquesta tasca l'infant comença a comprendre quan comença una tasca i quan acaba, quan la safata inicial queda buida de material i la segona safata és plena.
Al calaix de l'esquerra col·loquem
el material o les fitxes que l'alumne ha de realitzar de forma ordenada.
Quan l’alumne acaba la fitxa
o el treball manipulatiu que està realitzant ho col·loca al calaix de la dreta.
Aquest sistema és molt
visual i queda molt clara la finalització del temps de treball, ja que quan el
calaix de l’esquerra es buidi hem acabat.
Comencem a treballar aquest
sistema mitjançant un treball de suport directe a l'alumne, modelant-lo en el desplaçament del material d'un calaix a
l'altre fins aconseguir que sigui capaç de realitzar la tasca de forma
independent amb tasques que sap realitzar.
3. Calaixera o arxivador.
I
per últim treballem en un nivell de més autonomia
pels alumnes que tenen les capacitats i possibilitats d'una motricitat i mobilitat autònoma o semi autònoma, utilitzant materials distribuïts en diferents calaixos d'una
calaixera.
Volem acabar destacant els
principis bàsics que tenim habitualment en compte en el disseny de materials
TEACCH:
- - Prescindir d´estímuls
innecessaris (ornaments als materials, parets, etc.) i presentar un entorn de treball visualment "net".
- - Tenir molt present que sigui
un aprenentatge amb garantia d'èxit en el resultat (reduir al màxim la possibilitat d'errades).
- - Dissenyar auto instruccions
clares amb paraules o pictogrames. Visualment, han de tenir molt clar què han
de fer i com, amb la menor intervenció de l'adult possible.
- - Facilitar l'ús autònom dels
materials.
- - Els materials han de ser fàcilment manipulables, per exemple amb suport de velcro, que
facilita la constància en el resultat del treball.
Aquest és el nivell que estan treballant al Cicle Mitjà, a partir d'aquí hi ha moltes possibilitats d'anar incrementant els aprenentatges, seguir ampliant el temps d'atenció en la feina i augmentar els nivell d'autonomia en les tasques.
Esperem que us hagi agradat aquest descripció del treball amb metodologia TEACCH.
Grup del Cicle Mitjà
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada