Passa al contingut principal

LA CANÇÓ COM A ESTRATÈGIA EDUCATIVA I COMUNICATIVA A L’AULA - CICLE INICIAL

La música esdevé essencial en el desenvolupament de l’infant. És el seu primer llenguatge, un llenguatge que ens connecta amb ells d’una forma única i afectiva. Cal que busquem estratègies per aprendre a comunicar-nos amb els nostres alumnes aprofitant aquest canal.

Seguint l’article “La cançó com a estratègia educativa i comunicativa” de la popular Dàmaris Gelabert, pedagoga i terapeuta musical, volem compartir algunes reflexions i estratègies educatives que ens proposa i que sintonitzen amb la nostra pràctica educativa diària.

A l’escola utilitzem la cançó com una eina de comunicació no verbal que ens connecta amb els alumnes des de les emocions. Aquesta forma de comunicació ens obre la possibilitat de fer servir les cançons com una estratègia educativa.

La nostra veu cantada, amb un contingut emocional més alt que el de la veu parlada, ofereix als infants afectivitat i seguretat en l’entorn. La cançó a l’escola suposa per a l’infant un llenguatge més de relació amb els altres, un excel·lent mitjà d’expressió espontània i cohesió de grup. La música, i en especial la cançó, li dona possibilitats d’interactuar amb els altres, de sentir-se part d’un grup i alhora de reforçar la seva identitat i autoestima.

Un matí a l'aula escoltant la cançó del "Bon dia".

A continuació us mostrem alguns exemples de la pràctica diària de la cançó com a eina educativa que utilitzem a l’aula de cicle inicial. Com veureu, hi ha cançons per a cada moment:

- Cançons per a l’adquisició d’hàbits i rutines: Són cançons per treballar l’adquisició d’hàbits i rutines que acompanyen activitats de pràctica diària i que afavoreixen l’autonomia i la socialització, entre altres aspectes. Per exemple, les cançons de salutació que escoltem quan comença o acaba el dia i la cançó que ens indiquen el moment de començar a dinar.

L’Aryan, en arribar a l’aula, penja la jaqueta i la motxilla, després saluda als companys amb la cançó de “Bon dia” de la Dàmaris Gelabert 


L’Hugo es prepara per dinar mentre escolta la cançó 
d’Ambauka: “Bon profit”.


Cada dia ens acomiadem dels companys abans d’anar cap a casa amb la cançó “Adeu, amic” de la Dàmaris Gelabert. 

- Cançons senyal: Són aquelles cançons que ens avisen el moment que comença o acaba una rutina. Al grup de Cicle Inicial, l’escoltem en acabar la sessió de racons de joc, o bé, la sessió de psicomotricitat, ja que ens indica que és hora de recollir entre tots el material que hem utilitzat. Cançó: “A recollir joguines” de Sara Posadas. 

                                                                        

- Cançons per anticipar: Utilitzem aquest recurs abans d’una activitat o bé en finalitzar-la, això ajuda els infants a saber què passarà. Cada divendres escoltem a l’aula la cançó “Anem a la piscina” que ens anticipa l’activitat de piscina. Cançó “Anem a la piscina” de Dàmaris Gelabert.

El Nathan ja està a punt per començar a nedar.


- Cançons d’aprenentatge: Són cançons que ajuden els nens a adquirir aprenentatges de forma rutinària. Dins l’estona que dediquem als càrrecs de matí, escoltem, per exemple, la cançó de “Els dies de la setmana” per treballar el pas del temps, o bé la cançó “Quin dia fa?” per aprendre a observar la climatologia.

El Youness és l’encarregat de posar el dia de la setmana corresponent. Cançó: “Els dies de la setmana” de Dàmaris Gelabert.

El Marc és l’encarregat de seleccionar el pictograma de si fa sol o fa núvols, un cop ha mirat per la finestra. Cançó: “Quin dia fa?” de la Dàmaris Gelabert.

Per acabar el recull de cançons, volem compartir amb vosaltres d’altres cançons que també utilitzem a l’aula com a eina educativa de forma habitual:

- Cançons per acompanyar les festes populars i el calendari: Per exemple les cançons de “Sant Jordi” per treballar la diada de Sant Jordi i la cançó de “L’hivern” per treballar l’estació de l’any. Cançons de la Dàmaris Gelabert.

- Cançons motrius, psicomotrius: A la sessió de jocs dirigits escoltem una cançó del Súper 3: “M’agrada l’esport” per realitzar alguns jocs d’anticipació i d’escalfament.

- Cançons per calmar i relaxar: En acabar la sessió de música i dansa podem escoltar la cançó de “Massatges” de la  Dàmaris Gelabert per tornar a la calma.

- Cançons per aprendre sobre emocions: Dins del projecte de “Les emocions” treballem les principals emocions a través del conte. Cançó “El monstruo de colores” de Juan Muñoz.

Esperem que us hagin agradat les diferents propostes educatives i musicals! Us animem a escoltar-les clicant els enllaços.

Equip de Cicle Inicial

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada